09     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     : Live For Speed


Zbigniew " EMILL " Pławecki


Dawno, dawno temu, gdy na świecie królowały takie wytwory myśli technicznej jak Atari, a szczytem marzeń była grafika VGA, większość gier powstawała w zaciszu domowych garaży, tworzona przez jedną, góra 2 osoby. Takie gry często były bardzo grywalne, miały to, co tak trudno dziś zdefiniować (i czego dzisiejszym produkcjom często brakuje - klimat nazywany również miodnością). Oto przed Wami gra, o której można powiedzieć, że powraca do korzeni.



Gra LIVE FOR SPEED to samochodówka tworzona przez mała grupę developerską, składającą się z 3 (słownie: trzech!) osób: Scawen`a Robertsa, Erica Bailey`a i Victora van Vlaardingen`a. Jednak tak mały skład nie stanowi przeszkody aby stworzyć grę, o której już teraz można spokojnie powiedzieć - wybitna!

CO MAMY?
Postępy w pracach można zaobserwować na stronie www.liveforspeed.net. Aktualnie dostępna jest wersja demo o oznaczeniu kodowym 0.1N. Autorzy udostępnili w nim 3 samochody i 4 tory, a właściwie 4 wariacje na temat jednego toru. Jednak nie do każdego samochodu mamy od razu dostęp. Najpierw mamy tylko najsłabsze autko, a 2 pozostałe czekają w garażu aż je kupimy. Zakupów dokonujemy za punkty, które otrzymujemy w wyścigach. Zasada nagradzania jest następująca - jeśli pokonamy jednego zawodnika (może to być komputer, lub "Żywa Inteligencja") otrzymujemy 1 punkt, jeśli dwóch, to 2, itd. Samochody kosztują odpowiednio 50 i 60 punktów, więc by otrzymać oba musimy się nieco najeździć :>. Jeździmy w trybie SinglePlayer (wybieramy autko, tor, grzebiemy w wozie i jazda, bez żadnych zobowiązań) lub Multi w max. 8 graczy.

Gdyby policja miała takie wozy...

Genialnie moim zdaniem rozwiązano sterowanie. Można używać kierownicy, lub mychy. Na początku byłem nieco sceptycznie nastawiony do tego sposobu kierowania pojazdem, ale w praniu okazało się, że jest on niezwykle intuicyjny i realistyczny. Można wybrać czy chcemy używać kombinacji myszka + klawisze (gryzoń do skręcania, klawiatura do przyspieszania/hamowania) czy samej myszki - wtedy PP służy za hamulec, a LP za gaz. Osobiście wolę ten drugi sposób, mamy wtedy większą kontrolę nad wozem.
Jak już wspomniałem, przed wyścigiem można w naszym pojeździe nieco pogrzebać. Pierwszy raz spotykam się z grą, w której wszelka, nawet najmniejsza ingerencja w samochód, daje tak odczuwalne zmiany. Właściwie porównywać się z nią mogą tak hardcore`owe produkty, jak seria NASCAR. Jednak niedoświadczeni kierowcy nie mają się czego obawiać - w Sieci można znaleźć pliki konfiguracyjne stworzone przez "zawodowców". Oprawa graficzna nie jest może rewelacyjna, szczególnie jeśli chodzi o samochody.
Przypominają mi one nieco samochody "neutralne" z serii MIDTOWN MADNESS, może są nieco bardziej szczegółowe. Otoczenie jednak prezentuje się niezwykle dobrze. Jednak wysoki realizm jazdy i miodność samej gry powodują, że na grafikę nie zwraca się takiej uwagi. W końcu w DSJ też grali wszyscy, a na grafę jakoś nikt nie psioczył. Zresztą, na razie jest to tylko wczesna wersja demo, do pełnej jeszcze wiele się może zmienić. Jeśli chodzi o samą jazdę, to poślizgi, wchodzenie w zakręty, wypadnięcia z trasy zostały odwzorowane tak realistycznie, że brakuje tylko obrażeń kierowcy po cięższym wypadku.
Jednak tym, co myślę, że będzie kluczem do sukcesu gry, jest opcja Multiplayer.

Tyle zostaje z BMW po opuszczeniu polskiej granicy.

Już teraz mnóstwo ludzi gra w nią po sieci, a co dopiero będzie gdy ukaże się ostateczna wersja...? Wydaje mi się, że LFS ma szanse stać się tym dla komputerowych symulacji wyścigów, czym dla FPP`ów był DOOM a potem QUAKE.

CO BĘDZIEMY MIEĆ?
Ze względu na to, że prace nad grą są jeszcze we wczesnym stadium zaawansowania nie wiadomo zbyt wiele na temat jej ostatecznego kształtu. Z rzeczy, których możemy być pewni należy wymienić: tory położone w miastach i w terenach otwartych, samochody podzielone na 6 grup (fabryczne, rajdowe, klasa GT, karty, buggie's i jednomiejscowe), realistyczny, stworzony od postaw system uszkodzeń, oraz to, że gra będzie ciągle rozwijana, również przez samych twórców. Nie zdecydowali się oni na powierzenie jej dystrybucji żadnej firmie, ponieważ nie chcą by cokolwiek ich ograniczało.
Po tym co widać w wersji demo można wysnuć przypuszczenie, że developerzy powinni wrócić do "garażowego" sposobu produkcji gier. Gdy w grę nie wchodzą olbrzymie pieniądze, interesy wielkich firm, czy terminy, a twórcy mają nieskrępowaną swobodę twórczą, od razu przekłada się to na ich dzieła - są po prostu dopracowane w każdym szczególe. Grze LIVE FOR SPEED z pełną odpowiedzialnością wróżę więc ogromny sukces.
Ostateczna jej wersja jest spodziewana w okolicach lipca 2003.


09     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     : Live For Speed