11     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     : Age Of Mythology

Age of Mythology



Krystian " SZYNA " Szymczak


Bill Gates znowu atakuje, tym razem nasz "kochany" Microsoft wypuścił RTS-a. Jest to tak jakby kontynuacja Age Of Empires, bo gra opiera się na tym samym, starym już pomyśle, ale nie przeszkodziło jej to po raz kolejny wnieść kilka istotnych nowości do gatunku.



Jak już wspomniałem AOM to klasyczny RTS, budujemy, wydobywamy surowce, rozmnażamy armię i walczymy. Tu jednak wszystko ma swój urok i określony porządek, tak więc, nie jest to kolejny przeciętniak przy którym spędzicie zaledwie kilka chwil. Ta gra nie pozwala się nudzić, nie ma tu chwili wytchnienia, zawsze znajdzie się coś do roboty.

OD POCZĄTKU
Tym, co zagrywali się w Age Of Empires gra powinna przypaść do gustu, chociaż niektórzy z nich uważają, że zbyt mało w niej nowości. Mi jednak gra bardzo się podoba a zadecydowało o tym kilka istotnych zalet, których nie łatwo się dopatrzyć w większości dzisiejszych strategii.

A oto sławny koń trojański
Już od samego początku gra zapowiada się świetnie - ładnie wykonany i dobrze udźwiękowiony filmik wprowadza w odpowiedni nastrój, potem menu, przejrzyste i proste a pod nim ukazany świat gry - po prostu miodzio. Już na starcie trudny wybór - za co się najpierw zabrać. Gra oferuje kilka rodzajów rozgrywki, przyjdzie nam wybierać między kampanią (32 misje), singlem, gdzie możemy wg własnego uznania ustawić wszystkie parametry rozgrywki, no i oczywiście multiplayerem - tu małe rozczarowanie, autorzy do gry 12-osobowej zalecają PIV 2,4GHz i 512 RAM-u!!! Pozostaje jeszcze tutorial - jest wykonany tak, że nawet jeżeli jest to Twój pierwszy RTS będziesz wiedział o co właściwie chodzi w gierce.

I TY PRZECIWKO MNIE BRUTUSIE?
W AOF spotkamy się z trzema rasami, o których możemy przeczytać w tytułowej mitologii. Są tu Grecy, Egipcjanie no i Wikingowie. Jak na dobrą grę przystało wszystkie rasy różnią się dosłownie wszystkim, od strojów zaczynając, poprzez budynki a na bogach kończąc. Właśnie, skoro już mowa o bogach, jak zapewne wiecie ze szkoły każda starożytna narodowość miała swoje bóstwa. W grze są one bardzo ważne, bo od nich zależy typ strategii, jaką obierzemy. Przechodząc do następnej ery (potrzebne tu będą określone ilości surowców) mamy możliwość wyboru bóstwa, jakie nasze plemię będzie czciło - od jednego boga otrzymamy bardziej wytrzymałe jednostki, od drugiego z kolei trwalsze i wydajniejsze budynki. Musimy się więc zastanowić czy obecne siły wystarczą nam do pokonania przeciwnika czy może lepiej jeszcze poczekać i zaatakować później, gdy nabierzemy jeszcze więcej mocy. Od bogów otrzymujemy też różne czary, które możemy wykorzystać w dowolnym momencie, mogą to być podziemne teleporty, deszcz meteorytów, piorun czy skała przyciągająca zwierzęta - to zaledwie kilka przykładów.

PLEMIĘ MOJE
Nasi podwładni to zwykli robotnicy, jednostki wojskowe i specjalni bohaterowie. Zadaniem tych pierwszych jest budowa nowych obiektów, naprawa istniejących i co najważniejsze, zdobywanie surowców, a do tych należą: jedzenie, drewno, złoto i wiara. Aby dobrze funkcjonować trzeba zapewnić też odpowiednią ilość mieszkań. Teraz coś znacznie ciekawszego - po stworzeniu podstaw ekonomii należy zabrać się za tworzenie silnej armii.
Rzecz jasna na początku mamy zaledwie kilka mało wytrzymałych jednostek, ale z czasem dostajemy naprawdę niezły wybór walczących. Oprócz zwykłych łuczników, jeźdźców konnych na uwagę zasługują takie postacie jak cyklop, pegaz, różnego rodzaju smoki i inne wykręcone osoby, dzięki którym będziecie zwyciężać. Jest też flota morska, spora ilość statków także różnego przeznaczenia oraz wiele pojazdów bojowych, bez których nie sposób się obejść. Wspomniani bohaterowie też są ważni, największą ich zaletą jest to, że potrafią regenerować siły a gdy już zdarzy się im zginąć mogą się odradzać. Naprawdę w grze nie można narzekać na nudę. Cały czas jest ciekawie, bohaterowie rozmawiają ze sobą nie tylko w świetnie wykonanych przerywnikach, ktoś nas atakuje lub my kogoś, szukamy trudno dostępnego surowca, uwalniamy więźniów i wiele innych.

TO CO TYGRYSY LUBIĄ NAJBARDZIEJ
Czyli grafa, a jest to pełne 3D i do tego świetnie wykonane. Animacja jednostek jest całkiem całkiem a niektóre efekty graficzne mogą przyprawić o zawrót głowy - mi najbardziej podoba się deszcz meteorytów, jednym słowem cudo. W grze możemy użyć opcji zbliżenia/oddalenia co pozwala lepiej zorientować się w sytuacji. Nawet gdy kamera podjeżdża do samego dołu wszystko wygląda ok - żadnych pikseli itp. W czasie starć również czaka nas miłe zaskoczenie - większe jednostki potrafią rzucić przeciwnikiem przez cały ekran, niekiedy lecący jak żywa kula armatnia żołnierz potrafi nawet połamać drzewa. Kiedy zobaczycie fale morskie dobijające do brzegu lub drzewa ścinane przez wieśniaków też padniecie z wrażenia. Cienie są tylko trochę słabe, ale to przecież RTS a nie jakieś FPP.

Co kraj to obyczaj - każde plemię jest inne
Zadbano nawet o taki szczegół jak jednostki schowane za obiektami - widzimy kolorowe postury bohaterów. Gdyby można było jeszcze obracać kamerę to byłby to już pełny wypas. Sam interfejs gry jest dobrze wykonany - prosty i intuicyjny, można się wszystkiego nauczyć w zaledwie kilka minut.

DŹWIĘKI
W tej kategorii, podobnie jak w innych, nie można się do niczego przyczepić. Muzyka zmienia się wraz z tym, co widzimy no i nie psuje klimatu. Same dźwięki też są spoko: ziemia drży gdy przechodzi 10-metrowy cyklop, wszystkie szczęki mieczy, strzały z łuków i katapult oraz okrzyki motywujące wojsko do ataku są takie jak powinny być. Gdy dzieje się cos ważnego a my akurat obserwujemy inny skrawek terenu jesteśmy powiadamiani różnego rodzaju dźwiękami - zależnie od tego co jest grane.

GRAĆ!!!
Jak już kupicie grę - za niemałe pieniądze (jak zawsze Bill wysoko się ceni) - nie będziecie uważali kasy na nią wydanej za zmarnowaną. Fajna oprawa, dobry scenariusz, filmiki w czasie misji a nawet takie fajerwerki jak koń trojański nie dadzą Wam zasnąć. Gra wciąga i dobrze, bo takie powinny być wszystkie gry. Nie wystrzegła się paru błędów (jak każda) ale jest z pewnością warta polecenia - szczególnie jeśli kochacie strategie.


8,5
9 | 8 | 8,5
+ 3D
+ nowe rozwiązania
+ ciekawe misje
- cienie
- "sztywna" kamera
- cena
Rodzaj: RTS
Producent: Ensemble Studios
Dystrybutor: APN Promise
Data Wydania: już jest
Min: PII 350MHz, 64 RAM, karta graficzna 16MB

11     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     : Age Of Mythology