24     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     : Podsumowanie roku 2002


Michał " Jarząbek " Jastrzębski


Witam. Jak może zauważyliście niedawno pożegnał nas rok 2002. Kiedy już wszyscy sobie złożyli życzenia, aby nadchodzący rok okazał się bardziej udany, należało by się zastanowić jaki był ten, który właśnie przeminął. Z tej okazji postanowiłem wam nieco przybliżyć wydarzenia w na scenie gier FPP, które miały miejsce w roku 2002. Zapraszam do lektury.



Żeby nie narażać was zbytnio na myślenie już na początku powiem, iż ubiegły rok był całkiem udany jeśli chodzi gry FPP. Był to rok bardzo obfity w premiery nowych megahitów, gier które już za życia stały się niemalże legendą. Może nieco przesadzam jednak niektóre tytuły będą jeszcze długo dźwięczały w uszach graczy. Miniony rok pokazał nam w grach First Person Perspective wiele nowych technologii i rozwiązań. Koniec tego wstępu i do rzeczy.

Na pierwszy front idzie Alien versus Predator 2. Gra pokazała wiele rzeczy których w FPP do tej pory nie było. Doczekała się również bardzo dobrze zaplanowanej i co najważniejsze skutecznej promocji. W jej ramach został zorganizowany duży turniej AvP2 w Stanach gdzie główną nagrodą był Ford Focus. Przypomnę, iż zwyciężyła osoba uważana za jednego z najlepszego i najbardziej profesjonalnego gracza na świecie. Mowa oczywiście o Wandelu 'fatal1ty'. Może coś jeszcze dodam o samej grze. Otóż pojawiło się w niej sporo nowych rozwiązań związanych z obsługą obcego oraz klimat, który momentami powalał na kolana.

Kolejną 'dużą' grą FPP wydaną w roku 2002 był Medal of Honor. Jest on niejako kopią RTCW jednak jego nowe wcielenie okazało się wystarczająco dobre aby zyskać sobie rzesze fanów. Jest to gra, w porównaniu do Wolfenstein'a oparta na faktach historycznych i możliwe jest dopatrzenie się nawet podobieństw z popularnym filmem 'Szeregowiec Ryan'. Nie będę natomiast wnikał w sprawy związane z trybem multiplayer ponieważ zdania w tej sprawie są mocno podzielone i nie chcę nikogo zgorszyć.

Trzecim tytułem, który zdecydowałem się przybliżyć jest Soldier of Fortune 2. Ta gra choć była bardzo głośno zapowiadana okazała się mocno przereklamowana, wiele osób się na niej zawiodło. Korzystała z mocno podrasowanego engine'u Quake 3, który na dzień dziesiejszy jest już nieco archaiczny. Moim zdaniem cała inwestycja SoF2 opiera się na sporym sukcesie poprzedniej części, która była o niebo lepsza. Przy tym tytule stawiam duży minus.

Lecimy dalej, Jedi Knight 2. Kolejna gra, która była właściwie pewnym sukcesem, po tym jak jej poprzedniczka odniosła dość znaczący sukces. Jednak panowie z Lucas Arts nie spoczęli na laurach i zrobili grę jeszcze lepszą. Ukazała ona światu nowe technologie związane z implantowaniem broni ręcznych w grach FPP oraz mocno urozmaiciła rozgrywkę choćby możliwością korzystania z mocy. Widać również dość spory nacisk na jakość trybu multiplayer, co bardzo wyraźnie widać.
Tryb pojedynczego gracza prezentuje się dość średnio, jednak to wyłącznie moja opinia. Stawiam plus.

Przyszła kolej na grę napisaną przez ludzi, którzy w gatunku FPP nie dysponują zbyt dużym doświadczeniem. Mowa o Electronic Arts, które stworzyło Battlefield 1942. Jest to gra o dość sporych wymaganiach sprzętowych, jednak to co pokazuje jest z pewnością warte upgrade'u sprzętu. EA próbowało stworzyć grę FPP która oddawałaby realia bitwy w XX wieku. Niestety nie udało się to w stu procentach, jednak to co pokazuje Battlefield jest naprawdę godne podziwu. Jednak jak już wyżej wspomniałem aby obsłużyć z zadowalającą płynnością odpowiednio dużą ilość botów oraz gigantyczne mapy należy posiadać naprawdę szybki komputer. Jeśli chodzi o ocenę końcową to z czystym sumieniem kolejny plus.

Przedostatnią przedstawioną dziś grą będzie UT2k3, którego premiera odbyła się stosunkowo niedawno. Miliony oczekujący fanów, huczna premiera. Właśnie to sprawiło, iż ten tytuł stał się komercyjnym megahitem tego roku. Nieziemska promocja sprawiła, iż ilość turniejów w UT2k3 może spokojnie konkurować z rogrywkami Q3A i CS razem wziętymi. Jednak czy to aby na pewno świadczy o tak wielkim geniuszu tworzących Unreal'a? Otóż znowu jest to tylko moje zdanie jednak w mym przekonaniu ta gra prawie nic nie wnosi nowego do światka gier FPP. A już na pewno nie grywalność... Mówcie co chcecie ale stawiam minus.

Tak więc zbliżamy się do końca podsumowań. Przydałoby się jednak przypomnieć nieco o występach Polaków na świecie w grach FPP. Otóż tutaj trochę krucho. Średni występ polski Quake'owców oraz fatalna gra teamu CS'a na tegorocznym WCG pokazała jak daleko nam jeszcze poziomem do świata. Wiąże się to z pewną znaną w Polsce firmą, która wraz z pierwszą sekundą nowego roku straciła wyłączność na rozmowy lokalne. To właśnie przez ową koszmarną firmę polski pro-gaming nieco podupada, bo jak tu grać skoro nie można trenować najlepszymi z powodu słabej jakości połączenia? Również z tego powodu jakiekolwiek polskie drużyny w ligach 'Clan Base' nie mają szans. Jedyną rzeczą, która pozwala nam dobrze pamiętać rok 2002 jest celująca postawa graczy Q2, którzy odnoszą bardzo liczne sukcesy w europie i na świecie. I nie przeszkadzają w tym słabe połączenia, co potwierdza powiedzenie 'Polak chce, Polak potrafi'. Tym samym kończę podsumowania i nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć wam wielu nowych genialnych gier, niskich pingów i bardzo wielu fragów, do zobaczenia za miesiąc.


24     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     : Podsumowanie roku 2002